Pro bono centrum Pro bono aliance

Zákon roku 2012 - vítězem směrnice propojující rejstříky

5.6. 2013

České firmy po roce opět zvolily nejlepší a nejhorší legislativní počin roku. V prestižní anketě ZÁKON ROKU 2012, v níž hlasovalo více než 400 významných firem českého byznysu, byla nejlépe hodnocena směrnice Evropské komise 2012/17/EU, která má za cíl propojit vnitrostátní obchodní rejstříky jednotlivých členských zemí EU. Naopak za nejhorší legislativní počin loňského roku považují podnikatelé zákon, kterým se mění zákon o dani z přidané hodnoty, tzv. institut nespolehlivého plátce DPH. Čtvrtý ročník ankety pořádaly spolupracující advokátní kanceláře Ambruz & Dark/Deloitte Legal ve spolupráci s partnery.

 

O výsledcích v kategoriích Zákon roku a Paskvil rozhodovali oslovení podnikatelé v hlasování, které se uskutečnilo od 18. března do 10. května na webových stránkách www.zakonroku.cz na základě nominací nominační rady složené z renomovaných právníků napříč právnickými obory a dalších osobností. Cílem ankety je přispět k diskusi mezi českými podnikateli, politiky a veřejností o kvalitě právních předpisů přijatých v uplynulém roce a jejich dopadu na podnikatelské prostředí v České republice a obecně o úrovni právního prostředí v ČR.

 

„Podnikatelé nejvíce ocenili legislativní počin, který jim dává naději, že bude vyřešen jeden z velkých problémů přeshraničního obchodního styku v rámci EU – zpřístupnění pravdivých a aktuálních informací o obchodních partnerech. Tato směrnice zavazuje Unii i členské státy k přijetí odpovídající legislativy, která by zajistila přímou komunikaci mezi obchodními rejstříky a snižuje administrativní a finanční zátěž podnikatelů i třetích stran,“ řekl předseda nominační rady ankety a advokát Ambruz & Dark/Deloitte Legal Tomáš Babáček.

 

„V době, kdy se řada států Evropské unie potýká s ekonomickou recesí, může přijatá směrnice o propojení obchodních rejstříků usnadnit řadě firem rozšíření svých podnikatelských aktivit za přiměřených nákladů do ostatních členských států. To může být zásadní pro jejich přežití a pro udržení zaměstnanosti,“ doplňuje člen nominační rady a ředitel Deloitte Advisory Luděk Niedermayer.

 

Naopak pro firmy nejhorším legislativním počinem a vítězem v kategorii Paskvil roku je zákon, kterým se mění zákon o dani z přidané hodnoty a zavádí se tzv. institut nespolehlivého plátce DPH. Podle zákona č. 502/2012 Sb. z pera Ministerstva financí ČR totiž nově příjemce zdanitelného plnění ručí za odvod DPH v případě, kdy je poskytovatel zdanitelného plnění označen za tzv. nespolehlivého plátce nebo když provede úhradu na jiný účet poskytovatele než účet registrovaný u správce daně. Institut nespolehlivého plátce se tedy netýká jen podnikatelů, kteří se ocitnou na černé listině daňového úřadu, ale také firem, které se rozhodnou s nespolehlivými plátci obchodovat.

 

„Nepřekvapuje nás, že tento zákon podnikatele rozčiluje a považují to za závažnou komplikaci v jejich podnikání. Tímto zákonem stát na příjemce zdanitelného plnění přenáší část vlastní odpovědnosti za výběr daní, pochopitelně včetně s tím souvisejících nákladů. Nelze se tedy divit, že podnikatelé tento zákon přijali s nevolí,“ dodává Tomáš Babáček.

 

„Ukázalo se, že podnikatele v loňském roce trápily především daňové změny. A nebyl to jen nespolehlivý plátce. Také prosincový daňový balíček týkající se změn daňových sazeb od počátku letošního roku byl zkouškou nervů. Technická novela, jejíž schválení bylo mimochodem napínavé ještě tři pracovní dny před její platností, je navíc spojena s výrazným navýšením administrativy, které stojí čas i peníze, jež by mohly být investovány mnohem efektivněji. Pro živnostníky bez internetu a on-line bankovnictví je navíc spojena s abnormální kreativitou, komentuje výsledky Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

 

„Zatímco by stát měl spíše uvažovat o přenášení některých svých kompetencí do efektivnější soukromé sféry, tímto naopak přenáší na soukromou sféru odpovědnost bez jakékoliv kompetence. Výběr daní je jedním ze základních úkolů státu, ne podnikatelů.“ říká Richard Baček, člen nominační rady a General Counsel společnosti Siemens ČR.

 

„Vzkaz českého byznysu v této anketě tuzemským zákonodárcům je jednoznačný: "Když už máte potřebu zvyšovat daně, naslouchejte i názorům průmyslu a leaderům (tahounům) české ekonomiky, dejte nám vědět včas a nezatěžujte nás se zbytečnou administrativou,”“ řekla Monika Zahálková, výkonná ředitelka Institutu členů správních orgánů (CIoD).

 

„Výsledky ukazují, že české firmy nejvíce pálí nekoncepčnost některých změn ze strany státu, které významně ovlivňují jejich podnikání. Doufejme, že hlas podnikatelů vyjádřený prostřednictvím této ankety přispěje ke zlepšení legislativního procesu v Česku a přinutí zákonodárce, aby se více zamysleli nad aktuálními problémy podnikatelské sféry,“ říká Marie Brejchová, prezidentka Unie podnikových právníků (UPP ČR) a vedoucí právní sekce Pražské energetiky a dodává: „K celkovému zlepšení bychom samozřejmě rádi přispěli i my, interní právníci jako právní poradci svých zaměstnavatelů. Do budoucna bychom se měli zamyslet i nad tím, zda nám nějaké zákony nechybí. S netrpělivostí například čekáme na důslednou úpravu zákona o státní službě.“

 

V předchozím ročníku ankety o nejlepší (a nejhorší) legislativní počin pro podnikatelské prostředí v ČR za rok 2011 byla Zákonem roku vybrána evropská směrnice významně omezující opožděné proplacení faktur v obchodním styku, naopak „Paskvilem roku“ bylo vyhodnoceno státem nesystematické postihování švarcsystému.
 

Shrnutí výsledků ZÁKONA ROKU 2012:
 

Zákon roku 2012 – Nejlepší legislativní počin pro podnikatelské prostředí %
1. NÁSTROJE KE ZLEPŠENÍ FUNGOVÁNÍ VNITŘNÍHO TRHU UNIE (PROPOJENÍ OBCHODNÍCH REJSTŘÍKŮ) 25,3
2. PODPORA MIMOSOUDNÍCH ZPŮSOBŮ ŘEŠENÍ SPORŮ (ZÁKON O MEDIACI) 24,4
3. KONCEPČNÍ POSÍLENÍ SMLUVNÍ VOLNOSTI A SROZUMITELNOSTI PŘEDPISŮ (REKODIFIKACE SOUKROMÉHO PRÁVA) 19,7
4. ZVÝŠENÍ TRANSPARENTNOSTI PŘI ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK 16,5
5. ODBLOKOVÁNÍ CÍRKEVNÍHO MAJETKU UMOŽŇUJÍCÍ HOSPODAŘENÍ S NÍM 14,1

Paskvil roku 2012 - Nejhorší legislativní počin pro podnikatelské prostředí %
1. PŘENÁŠENÍ ODPOVĚDNOSTI ZE STÁTU NA SOUKROMÉ SUBJEKTY (NESPOLEHLIVÝ PLÁTCE DPH) 37,4
2. PŘIJÍMÁNÍ KLÍČOVÝCH ZÁKONŮ „ZA PĚT MINUT DVANÁCT” (PROSINCOVÝ DAŇOVÝ BALÍČEK) 32,4
3. STÁLE VĚTŠÍ SLOŽITOST, NAMÍSTO PODPORY ŘÁDNÉ APLIKACE PŘEDPISŮ (NOVELA ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH) 11,5
4. NEADEKVÁTNÍ BYROKRATICKÁ ZÁPLATA NA SELHÁNÍ STÁTNÍHO DOZORU (POVINNÉ RODNÉ LISTY ALKOHOLU) 10,6
5. OPAKOVANÉ ODSOUVÁNÍ ÚČINNOSTI JIŽ JEDNOU PŘIJATÝCH PŘEDPISŮ 8,1

.

Partnery ankety v tomto roce byly Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, Britská obchodní komora v ČR, Byznys pro společnost, Czech Institute of Directors, Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR, Pro bono aliance a Unie podnikových právníků ČR (UPP ČR).

 

Nominovanými na ZÁKON ROKU 2012 byly tyto legislativní počiny:

 

Kategorie ZÁKON ROKU:


1. PODPORA MIMOSOUDNÍCH ZPŮSOBŮ ŘEŠENÍ SPORŮ (ZÁKON O MEDIACI)

Zákon č. 202/2012 Sb., o mediaci

Autor: Evropská komise - GŘ pro spravedlnost a vnitřní věci/Ministerstvo spravedlnosti

Série zavedených opatření by mohla vést k etablování mediace v ČR jakožto jednoho z prověřených mimosoudních způsobů řešení sporů (stavění procesních lhůt v průběhu mediace, seznam a povinnosti mediátorů, dohled nad mediací). Na rozdíl od soudního nebo rozhodčího řízení není jedné ze stran vnuceno řešení proti její vůli, ale je průnikem zájmů obou stran. Stranám s konstruktivním přístupem se nabízí další možnost, jak efektivně a s nízkými náklady dosáhnout řešení sporu.

 

2. ODBLOKOVÁNÍ CÍRKEVNÍHO MAJETKU UMOŽŇUJÍCÍ HOSPODAŘENÍ S NÍM

Zákon č. 428/2012 Sb., o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi

Autor: Ministerstvo kultury

Zákon odblokoval církevní majetek, což po mnoha letech konečně umožní řádnou péči o tento majetek. Zákon rovněž přispěje k rozvoji mnoha obcí, umožní investice ze strany podnikatelského sektoru, obcí a krajů i rozvojové projekty ze strany samotných církví. Byť může být zákon v některých ohledech problematický, dosavadní stav byl právně i ekonomicky neudržitelný a vrcholně nehospodárný.

 

3. KONCEPČNÍ POSÍLENÍ SMLUVNÍ VOLNOSTI A SROZUMITELNOSTI PŘEDPISŮ (REKODIFIKACE SOUKROMÉHO PRÁVA)

Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník a zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích

Autor: Ministerstvo spravedlnosti

Nový občanský zákoník a s ním související předpisy posilují smluvní volnost stran, potažmo ochranu svobodné vůle (interpretační zásady, relativní vs. absolutní neplatnost právních jednání, forma právních jednání, dispozitivní vs. kogentní ustanovení, vnitřní uspořádání obchodních korporací atd.). Také systematika kodexu a odstranění dvojkolejnosti občanského a obchodního práva povedou, přes možné počáteční „porodní bolesti“, k obecnému zjednodušení aplikace soukromého práva.

 


4. NÁSTROJE KE ZLEPŠENÍ FUNGOVÁNÍ VNITŘNÍHO TRHU UNIE (PROPOJENÍ OBCHODNÍCH REJSTŘÍKŮ)

Směrnice 2012/17/EU, kterou se mění některé směrnice ve věci propojení ústředních, obchodních a podnikových rejstříků

Autor: Evropská komise - GŘ pro vnitřní trh a služby

Dojde k propojení vnitrostátních obchodních rejstříků do jednotného rozhraní, aby si každý mohl jednoduše ověřit informace o svých obchodních partnerech z jiných států Unie. Podobně jako přijetí jednotného evropského patentu se jedná o klasický příklad nástroje, který může zlepšit využití potenciálu vnitřního trhu Unie. Jeho plné využití je přitom třeba zajistit hlavně dnes, kdy se některé státy Unie potýkají s ekonomickými problémy a schopnost firem rozšířit své podnikatelské aktivity za přiměřených nákladů do ostatních částí Unie může být zásadní pro jejich přežití a pro udržení zaměstnanosti.

 


5. ZVÝŠENÍ TRANSPARENTNOSTI PŘI ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK

Zákon č. 55/2012 Sb., kterým se mění zákon o veřejných zakázkách

Autor: Ministerstvo pro místní rozvoj

Novela má přispět ke zvýšení informovanosti podnikatelské i široké veřejnosti o plánovaných, realizovaných a ukončených zadávacích řízeních, o obsahu uzavřené smluvní dokumentace a jejím následném dodržování či o působení subdodavatelů. Výsledek ukáže teprve praxe (mimo jiné s ohledem na výjimky, které zákon umožňuje), nicméně novela je v tomto ohledu rozhodně krokem správným směrem. 


KATEGORIE PASKVIL ROKU:


1. PŘIJÍMÁNÍ KLÍČOVÝCH ZÁKONŮ „ZA PĚT MINUT DVANÁCT” (PROSINCOVÝ DAŇOVÝ BALÍČEK)

Zákon č. 500/2012 Sb., o změně daňových, pojistných a dalších zákonů v souvislosti se snižováním schodků veřejných rozpočtů a zákon č. 502/2012 Sb., kterým se mění zákon o dani z přidané hodnoty

Autor: Ministerstvo financí

Nejistota ohledně výše sazby daně z přidané hodnoty měla dopad na naprostou většinu tuzemských firem. Řada společností musela mít připravené varianty rozpočtů, ceníků, nabídek i smluv a být připravená změnit i svoje strategie a plány na rok 2013. Stav nejistoty (nejen v daňové oblasti) negativně ovlivňuje ekonomiku více než samotné nastavení výše zdanění. Důvody pro tuto nejistotu navíc nejsou ekonomického či faktického rázu, ale spočívají ve fungování politického systému.

 

2. NEADEKVÁTNÍ BYROKRATICKÁ ZÁPLATA NA SELHÁNÍ STÁTNÍHO DOZORU (POVINNÉ RODNÉ LISTY ALKOHOLU)

Nařízení vlády č. 317/2012, kterým se stanoví formulář dokladu o původu některých druhů lihu, destilátu a některých druhů lihovin

Autor: Ministerstvo zemědělství

Nápoje s jedovaným metylalkoholem se do oběhu dostaly v důsledku kriminální činnosti několika subjektů a zásadního selhání státního dozoru. Nové regulační opatření (povinné vystavování a předávání dokladu o původu mezi jednotlivými potravinářskými podniky) přeneslo do značné míry náklady na řešení selhání státu na podnikatele v potravinářském sektoru paušálně a bez omezení účinnosti. Navíc se zatím nezdá, že by náprava tohoto stavu směřovala s dostatečnou intenzitou do oblastí, které stav zapříčinily.

 


3. STÁLE VĚTŠÍ SLOŽITOST, NAMÍSTO PODPORY ŘÁDNÉ APLIKACE PŘEDPISŮ (NOVELA ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH)

Zákon č. 55/2012 Sb., kterým se mění o veřejných zakázkách

Autor: Ministerstvo pro místní rozvoj

Výsledkem 16 novel tohoto šest let starého zákona je stav, kdy zadavatelé i dodavatelé mají reálný problém se ve spleti povinností vyznat a zákonodárci zvažují další novelu, která má opravit nové nedostatky. Jako u jiných předpisů vede takové neustálé zpřesňování a zpřísňování paradoxně ke snížení právní jistoty. Stát i soukromá sféra musí spíše podporovat řádnou aplikaci stávajících předpisů skrz rozšiřování dobrých příkladů a důsledné potírání jejich porušování. Samotná rostoucí komplikovanost předpisu vede k omezení soutěže u veřejných zakázek, a tím i k neefektivnímu vynakládání státních prostředků.

 

 

 

4. OPAKOVANÉ ODSOUVÁNÍ ÚČINNOSTI JIŽ JEDNOU PŘIJATÝCH PŘEDPISŮ

Zákon č. 463/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 266/2006 Sb., o úrazovém pojištění zaměstnanců

Autor: Ministerstvo práce a sociálních věcí

Účinnost zákona o úrazovém pojištění zaměstnanců z roku 2006 je opětovně posouvána. Pokud jednou dojde k řádnému přijetí předpisu, musí být tento uveden v život, už kvůli efektivitě „zákonodárné služby“, kterou si platíme, a respektu k právu, které potřebujeme. Paralela s osudem služebního zákona z roku 2002 je zde zřejmá.

 


5. PŘENÁŠENÍ ODPOVĚDNOSTI ZE STÁTU NA SOUKROMÉ SUBJEKTY (NESPOLEHLIVÝ PLÁTCE DPH)

Zákon č. 502/2012 Sb., kterým se mění zákon o dani z přidané hodnoty

Autor: Ministerstvo financí

Příjemce zdanitelného plnění nově ručí za odvod DPH v případě, kdy je poskytovatel zdanitelného plnění označen za tzv. nespolehlivého plátce nebo když provede úhradu na jiný účet poskytovatele než účet registrovaný u správce daně. Stát tak na příjemce zdanitelného plnění přenáší část vlastní odpovědnosti za výběr daní, pochopitelně včetně s tím souvisejících nákladů.

 

Více informací naleznete zde: www.zakonroku.cz

 

 

 

 


← Zpět na aktuality
 


Pro bono centrum je programem Pro bono aliance